Június folyamán lakossági megkeresést kapott a Jobbik debreceni önkormányzati frakciója a 4-es számú főút városon belüli szakaszának megnövekedett forgalma, illetve az ezáltal okozott, elviselhetetlenség szintjére nőtt zajterhelés és környezetszennyezés miatt. Az érintettek akkor a segítségünket kérték egy olyan probléma megoldásában, amelyre sem a városvezetés, sem az illetékes államtitkár nem fordít gondot az ígéretek ellenére sem.

Fotó: Csikai József

Fotó: Csikai József

Talán érdemes elöljáróban fölidézni azt, hogy hogyan sikerült egy másik, hasonlóan problémás debreceni útszakaszt tehermentesíteni a döntéshozók tenni akarásával: a józsaiak és a Böszörményi úton lakók számára megnyugvást jelentő, örvendetes hír volt májusban a 20 tonna feletti gépjárművek kitiltása. Balázs Ákos önkormányzati képviselő még márciusban azzal érvelt a probléma kapcsán, hogy: „A nagy kamionforgalom oka, hogy a sofőrök a főutat választják az M35-ös autópálya helyett, mert ezen a főúton kevesebb útdíjat kell fizetniük.” Majd azt is elmondta: „Megnövekedett a 35-ös főúton a kamionok forgalma, ezzel jelentősen növelve a balesetveszélyes helyzeteket, a légszennyezettséget és a zajszennyezettséget. A város azzal a kéréssel fordult a minisztériumhoz, hogy tiltsuk ki a kamionforgalmat erről az útszakaszról.” A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium válasza erre megérkezett: május 13-tól a Hajdúböszörmény és Debrecen-Józsa közötti szakaszról kitiltják a nehéz tehergépjárműveket.

És akkor most térjünk át a 4-es számú főút városon belüli szakaszára: külföldi és magyar rendszámú nyerges szerelvények és egyéb 20 tonna feletti nehéz tehergépkocsik sokasága, menetrend szerinti buszok, trolik – mind érintik a Rakovszky Dániel utcát, elviselhetetlenné téve a zajterhelést, a porterhelést és a környezetszennyezést. A falak remegnek, repedeznek, a környék élhetetlen. A lakosokkal együtt erre a megoldást sürgető problémára szerettem volna felhívni a városvezetés figyelmét a június 17-én megtartott sajtótájékoztatón. Pontosan ugyanazok a gondok itt is, mint Józsán, illetve a 35-ös úton voltak!

Az általam elmondottakra Balázs Ákos fideszes frakcióvezető úr reagált. Mint mondta, nem átmeneti, hanem végleges megoldást szeretnének találni a problémára. Majd így folytatta: „A városüzemeltetési osztály és a Magyar Közút munkatársai folyamatosan figyelemmel kísérik a városon átmenő, így különösen a tehergépjármű forgalmat, és amennyiben ez a terhelés olyan mértékű, amely a kamionforgalom tiltásának bevezetését indokolttá teszi ezen a szakaszon, a város meg fogja tenni a szükséges forgalomkorlátozással kapcsolatos lépéseket.”

Nos, ez így, ebben a formában nagyon jól hangzott és hangzik a mai napig (bárki visszahallgathatja Balázs Ákos mondatait a DTV honlapján), csak valahogy komolytalannak bizonyultak frakcióvezető úr ékes szavai. A forgalom intenzitása növekedett, érdemi lépés vagy pozitív változás azóta sem tapasztalható. Mintha valami miatt nem lenne érdekes sem fontos a megfogalmazott probléma kezelése.

Annál is inkább így tűnik, mivel az ide kattintva olvasható lakossági meghívást a városvezetés prominens személyeinek is tolmácsoltam, ám a meglehetősen távoli, június 24-i levélküldés, illetve augusztus 8-i újraküldés ellenére mind a mai napig nem érkezett visszajelzés. Még annyi sem, hogy a feladatok és teendők sokasága miatt nem tud senki – értsd egyetlen városvezető, hivatali dolgozó, forgalmász szakember – élni a meghívás, illetve az általam kezdeményezett szakmai egyeztetés lehetőségével.

A fejlemények alakulásával, a forgalmi adatok rendszerezésével, az útdíjrendszer drágításának káros hatásaival és a 35-ös főúton megtapasztalt forgalomkorlátozás (nehéz gépjármű kitiltás) hátterének vizsgálatával pár nap múlva újra jelentkezem.

Csikai József
okl. közlekedésmérnök
önkormányzati képviselő, Jobbik