Vucic egy pénteki sajtótájékoztatón tett kijelentése kapcsán alakult ki nyilatkozatháború közte és Maja Kocijancic, az Európai Unió kül- és biztonságpolitikai főképviselőjének szóvivője között.

A szerb kormányfő bírálta a Balkáni Kutatóhálózat (BIRN) nevű regionális tudósítói hálózat egyik cikkét, amelyben a kolubarai szénbánya felújításáról volt szó. Ez a bánya látja el fűtőanyaggal a Nikola Tesla hőerőművet, amely az ország elektromosenergia-ellátásának a felét fedezi.

Az említett szövegben az olvasható, hogy az állami tulajdonban lévő Szerb Villanygazdaság (EPS) egy tapasztalat nélküli társaságot bízott meg a kolubarai bányászati medencében levő víz kiszivattyúzásával, és emiatt nagy mértékben megnőttek a munkálatok költségei. Vucic szerint e “lejárató cikk” megírására az újságírók az Európai Uniótól és Michael Davenporttól, az EU szerbiai misszióvezetőjétől kaptak megbízatást és pénzt.

A szerb kormányfő kijelentésére reagált Kocijancic, szavait pedig a szerbiai sajtó is ismertette. A szóvivő megalapozatlannak nevezete Vucic kijelentéseit, amelyek szerint az EU azért fizetne egyes szervezeteknek, hogy azok lejárató kampányt folytassanak a szerb kormány ellen.

“Nagyon meglepődtünk a szerb kormányfő ezen állításain. Az EU támogatja a független és bátor újságírást, valamint a szólásszabadságot Európában és azon túl. A véleménynyilvánítás szabadsága a demokrácia alapelve, az EU pedig az ennek támogatására tett erőfeszítései keretében egyebek mellett vissza nem térítendő pénzügyi támogatást is jóváhagy a független és nem kormányzati szervezetek számára a régióban, a versenyképesség és szigorú eljárások alapján” – magyarázta a szóvivő, hozzátéve, hogy a támogatott szervezetek szerkesztéspolitikája teljesen független, kizárólag ők felelnek a megjelent anyagokért.

“Az EU elvárja, hogy a szerbiai szervek biztosítsák a szólás- és sajtószabadság támogatásához szükséges környezetet” – szögezte le a szóvivő.

Kocijancic kijelentéseit nem hagyta szó nélkül Vucic és közleményében felháborodásának adott hangot, hogy az uniós sajtószóvivő az EU nevében próbálja őt elhallgattatni és még azt is megtiltanák, hogy újságírói kérdésekre válaszoljon.

Úgy fogalmazott: “ha a személyem akadályozza Önöket, mert nem akarok a kötélen rángatott bábjuk lenni, hanem csak a szerb nép szolgája, akkor egyenesen és egyértelműen tájékoztassanak engem erről és ne aggódjanak, elállok az útjukból, és azt is tudom, hogy sokan vannak, akik alig várják, hogy a +lótifuti+ és a +Bólogató János+ szerepét azonnal átvegyék”.

A sajtószabadsággal kapcsolatban nem először került összetűzésbe európai szervekkel Vucic. Tavaly nyáron az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) vádolta meg az online média cenzúrájával a szerb kormányfőt, amikor a májusi pusztító árvizekkel kapcsolatos kritikákat megfogalmazó honlapokat ért támadás. Emellett – meg nem nevezett személyek – a tavaszi hóviharok idején az internetre felkerült, Vucicot ábrázoló, kifigurázó videókat is megpróbálták eltávolítani. Az újságíró egyesületek körében pedig a legnagyobb felháborodást az Utisak nedelje (A hét benyomása) című interjúműsor betiltása váltotta ki, amelyet 23 év után, állítólag Vucic kérésére vettek le műsorról.
(MTI)