Többen kérdezték tőlem, hogy mi van a Jobbikkal, változott-e a párt programja, mert nem igazán tudnak mit kezdeni a párt megváltozott kommunikációjával.

Elöljáróban leszögezném, hogy nem változott a Jobbik programja, az továbbra is ugyanaz, amit a 2010-es választások óta folyamatosan bővülve, pontosítva megjelenik. Ezt az alábbi példával szeretném szemléltetni.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tekintsétek úgy, hogy a Jobbik programját a képen látható almák szimbolizálják. Na már most, a pártnak az a dolga, hogy a saját portékáját eljuttassa az emberekhez, hogy kormányra kerülve meg tudja menteni ezt az országot. (Gyengébbek kedvéért: a kormányra kerülés tehát nem cél önmagában, csak egy folyamat – egyébként vitathatatlanul fontos – állomása.)

Eddig (pontosabban 2013 őszéig) a következő módon “árulta” a párt az almáját: “Vedd meg a mi almánkat, mert ha nem ezt veszed, akkor te nem is szereted az almát… sőt egyenesen almaellenes vagy!” Ez a fajta kommunikáció elriaszthatott olyan embereket is, akiknek egyébként ránézésre tetszett a mi almánk, de mégsem ezt vette, hanem a narancs- vagy szegfűkereskedő termékét vásárolta, vagy hagyta az egészet a fenébe, és hazament a piacról.

Gondolom, az országjárások és az elnökségi ülések, országos választmányi ülések alkalmával rájött a Jobbik vezetősége arra, hogy így nem fogják a mi almánkat venni, mi pedig egyedül maradunk a terveinkkel. Előálltak egy újfajta stratégiával, ami nagyjából így hangzik: ” Tessék megnézni az almánkat. Ez az egyetlen a piacon, ami hiteles forrásból származik, megfelelő szakmai elvek szerint termelték és készítették elő arra, hogy ennek a fogyasztása révén megmenthesse az országot. A következetes eljárás a termelése során garantálja azt, hogy a végeredmény, amit meg tetszik tudni venni, az ön érdekét szolgálja.”

Ennek hatására többen kezdték el venni az almát. Ugyanazt az almát, mint ami eddig is megvásárolható volt a piacon. Még egyszer: ugyanarról az almáról van szó.

Viszont ma már nem a narancsárus előtt kígyóznak a sorok, hanem egyre többen a mi almánkat akarják megvenni, a szegfűárus meg érdeklődés hiányában lassan be is zárhatja a boltját.

A kis történet tanulsága tehát az, hogy aki szerint megváltozott a Jobbik programja, az nem az almát szerette, csak dobálni akarta vele a többieket a piacon.

 Tóth Attila
a Jobbik hajdúszoboszlói önkormányzati képviselője