Az EU LEADER mozaikszóval jelölt, vidékfejlesztést célzó programja szándéka szerint azt a lehetőségét kínálta volna, hogy a vidéki ember is kezébe vehesse sorsa alakítását. Ezzel szemben nálunk sokak számára egy rémálommá vált a programban való részvétel. A LEADER magyarországi története annak a kórképe lett, hogy mi történik akkor, ha a támogatási pénzeket országos és helyi szintű politikai hatalmi hálózat kiépítésére használják, mint ahogyan azt az MSZP és udvartartása tette és teszi ma is.

Akiknek csak a hatalmi hálózat kiépítése a céljuk, azok attól sem riadnak vissza, hogy valótlan szerződéseket erőltessenek a szereplőkre, hogy a vidéket illető pénzek jelentős részét a törvényesség látszatával fondorlatos módon hálózatuk építésére és választási kampánycélokra fordítsák, és az MVH irodák bürokratikus túlkapásaival nyomorgassák azokat, akik szebb jövő reményében még pályázatot is benyújtottak.

A Jobbik Vidékfejlesztési és Agrár Kabinetjéhez a LEADER programmal kapcsolatos, különböző kategóriákba sorolható panaszok és esetleírások érkeznek folyamatosan:

Történetek szólnak arról, hogy a kiválasztott Gesztor szervezetekkel hogyan íratták alá a 2006-os választások tájékán sebtében azokat a szerződéseket, melyek valótlanul tartalmazták, hogy az aláírással egy időben átvették a támogatás igénylésének feltételeit tartalmazó csomagot (TICS), vagyis így nem tudták mit is írnak alá. Aki szóvá tette azt a választ kapta, hogy vállalja e a felelősséget azért, hogy az ország elveszítse az erre szánt EU támogatásokat a késedelem miatt, hiszen a 2004-2006 megkésett támogatásairól volt szó? A kérdéses tájékoztató csomagot majd csak 4 hónap múltán 2006 augusztusban kapták meg.

Keveseknek tűnt fel a kormány bizonyos tagjai által létrehozott „civil szervezet” a rendes tagsággal sohasem- csak un. pártoló tagsággal rendelkező LEADER Egyesület tevékenysége. Ez a szervezet szabálytalanságért megbírságolt közbeszerzési eljárás útján több százmilliós költségvetéssel hozhatta létre a LEADER Központot. Ez a szervezet még több százmillióért készítette el a választásokra a kormány LEADER-be bújtatott propaganda anyagát. Az előbbi ugyanaz az egyesület, amelyik ellen ügyészségi vizsgálat van folyamatban az idén, a megszorítások közepette minden pályázat nélkül kapott fél milliárd forint miatt.

Perekről érkeztek hozzánk dokumentumok, melyekből az derül ki, hogy Magyarországon az MVH, az EU pénzeket kezelő hatóság nem alanya jogrendünknek, valójában törvényen kívüli – vagyis adott esetben törvénysértő tevékenysége ellen (például a kifizetési határidők be nem tartása, vagy önkényes értelmezés esetén) nem lehet sem közigazgatási sem polgári perben jogorvoslatnak érvényt szerezni.

Számos olyan dokumentált esetről kaptunk bejelentést, mikor az MVH önkényes értelmezése miatt nyertes pályázók nem jutottak pénzükhöz, mert például szórólap helyett plakáttal tettek eleget vállalt promóciós feladatuknak. Felebezni csak az MVH elnökéhez tudtak – eredménytelenül. A kifizetés ilyetén történő megtagadása esetenként családok elzálogosított ingatlanját sodorta veszélybe.

Gyakori panasz, hogy az MSZP-s polgármesterek puccsszerűen ragadták magukhoz az Akció Csoport létrehozását, irányítását és udvartartásukhoz tartozó „civil” szervezeteiken keresztül kaparintják meg a pénzeket, amit nem valódi helyi gazdaságfejlesztésre használnak, hanem hatalmukat biztosító látszattevékenységre.

A Jobbik számára ezekben az esetekben nem egyszerűen a közpénzek elsikkasztásának igen kifinomult módszereiről van szó, hanem azoknak az embereknek a becsapásáról és önsors javító ambícióinak a kiirtásáról, akiket a Jobbik Vidékmentő Programja a középpontba állít. Kérjük, amennyiben Ön is tapasztalt hasonló visszaéléseket, küldje el annak beszámolóját a varga.geza[kukac]jobbik.hu címre!

Varga Géza,
a Jobbik Vidékfejlesztési és Agrár Kabinetjének szóvivője