A Terézvárosi Jobbik közleménye

Az objektív felelősség elvének bevezetése miatt egyáltalán nem lenne szükség kerékbilincselésre!
A budapesti önkormányzatok kerékbilincselési díjai feltűnően magasabbak a rendőrség által alkalmazott díjaknál!
Az önkormányzatok kerékbilincs alkalmazási gyakorlata törvénytelen!

A budapesti közterület-felügyeleteknél alkalmazott kerékbilincseléssel összefüggő botrányok és visszásságok napvilágra kerülése okán áttanulmányozva a vonatkozó jogszabályokat, a fenti kijelentések állapíthatók meg. Ezek magyarázata alább olvasható:

A 2008. május 1-től alkalmazott úgynevezett objektív felelősség törvény idei alkotmánybírósági jóváhagyása után a várakozás szabályait megszegő járművezetők gyakorlatilag nem tudnak kibújni a felelősségre vonás alól, vagyis a gépjármű üzemben tartóját, vagy használóját mindenképpen meg lehet büntetni. A szabálytalanul várakozó járművekre eddig azért volt szükséges kerékbilincset rakni, hogy a kiszabott szabálysértési bírságot a gépkocsi használójától be lehessen szedni, ne háríthassa a felelősséget egy általa meg nem nevezett családtagjára. Az objektív felelősség törvény alkalmazásával viszont már nem lenne szükség kerékbilincselésre. A bilincselés ugyanis nem áll arányban az intézkedés céljával.

Budapesten a kerékbilincs közterület-felügyelő általi alkalmazásáért, valójában a leszereléséért, 15.000 forint költséget kell fizetni. Ezt az összeget az önkormányzatok rendeletben határozták meg. Ezzel szemben, amennyiben a kerékbilincset a rendőrség alkalmazza, a költség 4.000 forint. Ezt az összeget pedig egy napjainkban is hatályos, 1995-ös kormányrendelet rögzíti. A feltűnő – majdnem négyszeres – díjkülönbözetnek két logikus magyarázata lehet: 1.; a gépkocsi használójának kifosztása. 2.; a kerékbilincselést szabályozó jogszabályok teljes félreértelmezése, ezáltal a bilincselés büntetésként való alkalmazása.

A közterület-felügyeletről szóló törvény szerint a szabálytalanul várakozó járműre annak elszállításáig vagy további intézkedésig kerékbilincs szerelhető. A Budapesten alkalmazott gyakorlat viszont az, hogy a bilincselést nem – mindig – követi „további intézkedés”, vagyis a kerékbilincset alkalmazzák büntetésként, ami törvényellenes.

Nem vitatható, hogy a szabálytalanul várakozó járművek vezetőit a közterület-felügyelők megbüntessék, azonban elvárható, hogy ezt törvényes keretek közt, a szükséges módszer alkalmazásával tegyék. Kerékbilincs alkalmazására – ráadásul törvénysértő módon – nincs szükség, ezt a gyakorlatot Budapesten, sőt az országban is, be kell szüntetni!

Gyenge Zsolt
barikád.hu