Mire 2014. július 4-én végül bevetették a kommandósokat, a foglyokat már új helyre vitték át a rejtekhelyről. Az Iszlám Állam a következő hónapban megkezdte az amerikai és a brit foglyok lefejezését, amiről a világhálóra is feltöltött videofelvételek készültek.
A The Daily Beast szerint május végére a brit kormánynak két-három olyan helyszínt sikerült azonosítania az Iszlám Állam de facto fővárosa, a szíriai Rakka város közelében, ahová a terroristák a megelőző hetekben-hónapokban túszokat szállítottak. Ám a britek ekkor még nem voltak teljesen biztosak abban, hogy a nyugatiakat – köztük James Foley és Steven Sotloff újságírót, valamint Kayla Mueller segélymunkást – pontosan hol is őrzik.
A szabadon bocsátott európai foglyok vallomása, műholdas és pilóta nélküli repülőgépekkel elvégzett megfigyelések, valamint elektronikus lehallgatások elemzése sokáig nem vezetett egyértelmű eredményre, ám június elején Londonnak sikerült “határozottan beazonosítania” a helyszínt, és ezt az információt megosztotta Washingtonnal.
Egy amerikai tisztségviselő azt állította a magazinnak, hogy a Fehér Házban Barack Obama elnök nemzetbiztonsági tanácsadói nem bíztak meg a külföldi hírszerzési információban – csak azért mert az nem saját volt. Ez felbőszítette a briteket, az amerikaiak pedig ültek az információn, nem indítottak mentőakciót.
Bernadette Meehan, a Fehér Ház Nemzetbiztonsági Tanácsának szóvivője a The Daily Beastnek kijelentette: az amerikai erők akkor kezdtek bele a műveletbe, amikor az elnök és nemzetbiztonsági csapata biztosra vette, hogy azt sikeresen és az ilyen akciókra vonatkozó amerikai alapelvekkel összhangban végre lehet hajtani.
Diane Foley, az elsőként lefejezett amerikai túsz anyja viszont az állította a magazinnak, hogy francia hivatalos személyeknek már március közepén volt információjuk a túszok hollétéről, de az amerikai kormány, noha kapcsolatba lépett Párizzsal, ennek alapján még nem kívánt cselekedni.
Az amerikai kormány nevében elsőként Ben Rhodes helyettes nemzetbiztonsági tanácsadó cáfolta az érintett családok által is igaznak tartott állítást, miszerint az amerikai kormány nem tett eleget az amerikai túszok kiszabadításáért. Rhodes tavaly augusztusban az elnöki vakáció helyszínén, Martha’s Vinyard szigeten beszélt erről, miután a kormány felfedte a sikertelen mentőakció tényét.
Obama elnök a héten a BuzzFeed Newsnak nyilatkozva szintén elutasította ezt a vádat.
“Hatalmas erőforrásokat szenteltünk (… ), mindig hatalmas erőforrásokat szentelünk a foglyok vagy túszok kiszabadítására, bárhol is legyenek a világon” – hangoztatta.
Szavai szerint a kommandósok általa elrendelt, kockázatos észak-szíriai mentőakciója legfeljebb egy-két napot késett.
A The Daily Beast arról is beszámolt, hogy Muellert a barátja személyesen kísérelte meg kiszabadítani az iszlám harcosok fogságából. A szóban forgó férfi egy damaszkuszi születésű, szabadúszó fotós, aki a Facebookon az Omar Alkhani nevet használta. A párt 2013. augusztus 3-án Aleppo közelében, két másik emberrel együtt ejtették foglyul. “Alkhanit” a militánsok elengedték, ami felkeltette a gyanút, hogy neki is köze lehet a túszejtéshez. A férfi azonban elment Rakkába, hogy megpróbálja kialkudni kedvesének szabadságát. A fotós azt állította, hogy ő Mueller férje, a nő azonban elárulta fogva tartóinak, hogy nem az. Alkhanit ekkor a terroristák elfogták és két hónapig (2013 decemberében és 2014 januárjában) maguknál tartották.
Az Iszlám Állam azt állítja, hogy Muellert a múlt héten egy jordániai légicsapás ölte meg, amely része volt az élve megégetett Moaz al-Kaszaszbeh pilóta haláláért Amman által indított bosszúhadjáratnak. A jordániai kormány cáfolta és propagandának minősítette ezt az állítást, amerikai hivatalos személyek pedig azt mondták, hogy nincs információjuk a segélymunkás halálának körülményeiről.
Az IÁ egy fotót közölt arról a kibombázott épületről, amelyben Kayla Muellert állítólag tartották. A The Daily Beastnek európai forrásokból erről annyit sikerült megtudnia, hogy a ház közismert túsz-gyűjtőhely volt, és erről a jordániaiak is tudtak.
(MTI)