Katasztrófahelyzet a debreceni oktatási intézmények tankönyvellátásában címmel tartottak sajtótájékoztatót a Jobbik debreceni képviselőjelöltjei. Mára egyértelművé vált, hogy a kormány által meggondolatlanul, elkapkodva létrehozott és monopolizált tankönyvellátási rendszer a diákokat, a családokat és az iskolákat is egyaránt sújtja – hangsúlyozta Batiz Judit történész, mentálhigiénés szakember a kialakult helyzet kapcsán.

Batiz Judit (képünkön jobbra) elmondta: Debrecen sem volt kivétel, idén is káosz jellemezte az iskolák tanév eleji tankönyvellátását – majd rámutatott: a kormány szerint Magyarország jobban teljesít, zökkenőmentes tanévkezdésről beszél, illetve ingyen tankönyvekkel dicsekszik, közben az iskolák falai között a tanév első heteiben katasztrófa közeli helyzet alakult ki, annak ellenére is, hogy a rendőrségtől a közmunkásokig mindenki besegített. Hozzáfűzte: tudunk olyan általános iskolákról, ahol több mint száz kisiskolás nem kapott tankönyvet még a második tanítási héten sem.

Így folytatta: a tankönyvcsomagok harmada hiányosan vagy hibásan érkezett, különböző évfolyamok könyvei keveredtek egy-egy csomagban. A tanári példányokkal sem volt szerencsésebb a helyzet, azok is menetrendszerű késéssel és hiányosan érkeztek, miközben jogszabály írja elő, hogy a kiadónak minden könyvből biztosítania kell tanári példányt. Miközben a tavalyihoz képest másik kiadványt kényszerítettek a pedagógusokra, sokan úgy kezdték a tanévet, hogy fogalmuk sem volt arról, hogy mit fognak tanítani, a kialakult fejetlenség miatt pedig túlórázni kényszerülnek.

A Könyvtárellátó Nonprofit Kft. az iskolákra mutogat a hibák miatt, ugyanakkor a tavalyi évhez hasonlóan idén sem lehet telefonon elérni munkatársait, a Kello- pontokban dolgozók nem tudnak segíteni, az elektronikus levelekre pedig automatikus szabványválasz érkezik csupán – sorolta tovább Batiz Judit a problémákat. Végül így zárta: 2013. január 1-jétől állami kézbe került a tankönyvterjesztés, és kormányhatározat mondta ki, hogy a nemzeti köznevelés hatékonyabb megvalósítása érdekében szükséges a tankönyvellátás színvonalának további emelése, ám a valóságban ennek éppen az ellenkezőjét tapasztaljuk.

Szincsák Lászlóné ismertette: több száz panasz érkezett a tanévkezdési káoszról, az iskolakezdéssel járó jelentős anyagi megterhelést még tetézi a tankönyvek körüli óriási zavar is a családok számára. Kitért rá: az állítólagos zökkenőmentes tankönyvszállítás érdekében a rendőrséget is bevonták, szerintünk pedig a rendőrség feladata a közbiztonság és a rend megóvása lenne, nem pedig az, hogy a tankönyvcsomagok kiszállításához asszisztáljanak.

Majd a tanszerek árának mérsékléséről beszélt: a Jobbik fenntartja azt a javaslatát, miszerint a tanszerek áfáját öt százalékra kellene csökkenteni, hogy ne számítson luxuskiadásnak minden év szeptemberében a tankönyvek beszerzése. A Jobbik képviselőjelöltje szerint az úgynevezett kísérleti tankönyvek bevezetése is óriási hiba volt ellenőrizetlen tartalmuk miatt. Végül hangsúlyozta: felszólítjuk a felelősöket, hogy tegyék meg a szükséges lépéseket a tanévkezdéssel összefüggő problémákkal kapcsolatban.

Ágoston Tibor önkormányzati képviselő, a közgyűlés oktatási bizottságának tagja úgy véli: a gyermeknevelés hazánkban még mindig luxus, és olyan terheket ró a családokra, hogy az egész évet meghatározza a tanévkezdés. Szerinte egy lehetséges megoldás lenne, ha a szerencsejátékok elengedett nyereségadóit visszavezetnék, és az ebből származó állami bevételt az oktatás színvonalának javítására fordítanák.

Deczki Anna – szebbjovo.hu