Új üzlethelyiség után kell néznie több száz trafikosnak. Vita esetén az adóhatóság méri le a dohányboltok közötti távolságot és a hipermarketek eladóterét is.

Már javában keresik a lehetséges új bolthelyiséget azok a trafikosok, akiket egy tavalyi kormányrendelet-módosítással május 30-tól kitiltanak a 2500 négyzetméternél nagyobb alapterületű eladótérrel rendelkező üzletekből és a benzinkutakról. Nehéz lesz forgalmas helyszínt találni, ugyanis új szabályként dohánybolt nem működhet másik dohánybolt bármely bejáratától számított 200 méteres távolságon belül. Ez a már működő trafikokra nem vonatkozik.

„Ez a rendelkezés akkor minősül megtartottnak, ha a dohányboltok (egymáshoz legközelebb eső) bejáratainak középvonalától számított legrövidebb, szabályos gyalogos közlekedési útvonal hossza eléri vagy meghaladja a 200 métert” – fogalmaz tájékoztatójában a NAV. Az adóhatóság szerint a dohányboltok távolságát célszerű előzetesen egy gyalogos útvonaltervező program segítségével ellenőrizni. A legrövidebb útvonal ezenkívül saját méréssel is meghatározható.

Kétséges, vagy vitás esetben a hiteles mérést szakértő felkérésével, kirendelésével lehet teljes biztonsággal elvégezni, a vámhatóság vitás helyzetben ezt fogja alkalmazni. „Azt a körülményt, hogy abban az építményben, amelyben dohányboltot szándékoznak nyitni, 2500 négyzetméternél nagyobb alapterületű eladótérrel rendelkező üzlet működik-e, avagy sem, a dohánytermék-kiskereskedelmi engedély iránti kérelmet előterjesztő személynek kell megvizsgálnia” – írja a NAV.

Ha ez nem egyértelmű, akkor a hatóság méri le az eladótér területét, amibe mindent beszámítanak, ahol az adott kereskedelmi egység áruját bemutatják, reklámozzák, vagy ahol a megvásárolt termékeket el lehet csomagolni, vagy ügyfélszolgálati tevékenységet végeznek.

Az indoklás szerint az aránytalan forgalomkülönbségek miatt kellett változtatni a szabályokon. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. kimutatása szerint a 6300 dohányboltból, a hipermarketekben, plázákban, benzinkutakon működő 200 dohánybolt a piaci forgalom 17 százalékát lefölözte. Ezzel szemben 2500 trafik a megélhetés határán van. Gyulay Zsolt, az NDN vezérigazgatója elmondta: a meglévő koncessziós joga mindenkinek megmarad, a zavartalan ellátás biztosított. Már tavaly nyáron erős lobbizás indult be annak érdekében, hogy a nemzeti dohányboltokat kicsalogassák a plázákból.

A 20 évre szóló koncessziós szerződések ugyanakkor érdekes jogi helyzetet teremtethetnek. „A felek a kártalanítás-fizetési kötelezettséget arra tekintettel kötik ki, hogy a koncessziót gyakorló a jelen szerződés megkötésekor meglevő, adott jogszabályi környezetben vállalja a jelen szerződéses kötelezettségeit, amelyek érdekében beruházásokat eszközöl” – olvasható a dokumentumban.

A szerződés azt is tartalmazza, hogy a trafikos a településen vagy kerületen belül szabadon módosíthatja a dohánybolt helyét. Tehát amikor aláírták a szerződést, még nem tudhatták, hogy lesz a plázastop vagy a 200 méteres szabály. A negyedik körös trafikpályázat nyerteseinek még 10 napjuk van arra, hogy aláírják a koncessziós szerződést. Mivel a 127 új nemzeti dohánybolt döntő többsége faluban nyílik, ahol csak egy trafik lehet, ezért az új szabályok ezekre nem fognak vonatkozni.

A költözésre kényszerülő trafikosoknak jelentős befektetése van a jelenlegi üzletük kialakításában, és a következő helyre szintén áldozniuk kell. „Ez gyakorlatilag egy újrakezdést jelent. Az elmúlt hónapokban már kialakult egy vásárlói kör, tapasztalatokat szereztek a vásárlói szokásokról. A költözés főleg a nagyvárosi trafikokat érinti, ott pedig már beszűkültek a lehetőségek, a jobb helyeket már régen elfoglalták” – mondta lapunknak Király Antal.

A Trafikos Franchise Kft. vezetője szerint a fő probléma, hogy nem kereskedők nyertek, ezért sokakat nem is nagyon érdekel a forgalom alakulása, mert nem ezen múlik a nyertesek megélhetése. Király Antal szerint arra kell számítani, hogy a jövőben fokozatosan emelkedni fog a jövedéki adó, ezzel párhuzamosan pedig a cigaretta ára is.

Vég Márton
VG.huszebbjovo.hu