“Úgy vélem, hogy a Cseh Televíziónak nem közszolgálati, hanem állami intézménynek kellene lennie, és az állampolgároknak nem kellene havi 135 korona koncessziós díjat fizetniük a televízió működtetéséért, hanem a költségvetésből kellene finanszírozni. A Cseh Televízió mai formájában ugyanis csak egyetlen párt, az ellenzéki TOP 09 párt szócsöve” – jelentette ki Zeman a Parlamentní Listy című internetes hírportál olvasói kérdéseire válaszolva.
Milos Zeman szerint válaszai szerdán késő este kerültek fel a hírportálra.
Az államfő álláspontját Andrej Babis kormányfőhelyettes és pénzügyminiszter is osztja. “Támogatnám, hogy a televíziót az állam finanszírozza. Az emberek ezzel pénzt takarítanának meg” – mondta a hírportálnak Andrej Babis.
A miniszter szerint a közszolgálati Cseh Televízió és a Cseh Rádió évente mintegy 7,2 milliárd koronás bevételre tesz szert a kötelező koncessziós díjakból, miközben gazdálkodásukat csak a tévé, illetve rádiós tanács ellenőrzi, amelyekben a politikai pártok képviselői ülnek. Babis leszögezte: minimálisan annyi változásra szükség lenne, hogy ezekben a tanácsokban ne a politikai pártok képviselői, hanem független személyiségek legyenek, ahogy az Németországban már működik.
“A Cseh Televízió és a többi cseh közszolgálati sajtóorgánum a társadalomnak, és nem a politikai pártoknak vagy az állam egyes képviselőinek nyújt szolgáltatást” – reagált az államfő bírálatára Alzbeta Polívková, a Cseh Televízió szóvivője. Leszögezte: a koncessziós díjak éppen azt teszik lehetővé, hogy a közszolgálati televízió és rádió ne függjön sem a politikától, sem a pártoktól.
A hatályos törvény szerint minden cseh háztartásnak havi 135 koronás koncessziós díjat kell fizetnie a közszolgálati televízió és rádiónak (ebből 90 korona tévédíj, 40 korona pedig rádiódíj). A harmadik közszolgálati sajtóintézmény – a Cseh Távirati Iroda (CTK) – 1994 óta kereskedelmi alapon működik, és nem jogosult koncessziós díj szedésére, továbbá nem kap semmiféle állami támogatást sem.
(MTI)