Mintegy kétezren vettek részt az Antena 3 hírtelevízió hívására azon a bukaresti megmozduláson, amelyet az államfői hivatal előtt tartottak a televízió védelmében.

A román államfőt élesen bíráló televízió azért került nehéz helyzetbe, mert korrupció miatt pénteken jogerősen tíz év letöltendő börtönbüntetésre ítélték Dan Voiculescut, az Antena 3-at is magába foglaló médiabirodalom alapítóját, és az ítélet a médiabirodalom székházának az elkobzására is kiterjed.

A Mediafax hírügynökség jelentése szerint a nem engedélyezett tüntetést azt követően tartották, hogy a televízió egyes műsorvezetői az adásban bejelentették: sétára indulnak a Cotroceni palota (az államfői rezidencia) környékére, és bárkit szívesen látnak.

Az összegyűlt tömeg Traian Basescu lemondását követelte, és elüldözte a helyszínről az államfőt pártoló televíziók riportereit. A tömegmegmozduláson a kormányzó Szociáldemokrata Párt több politikusa is részt vett.

Az Antena 3 hírtelevízió Traian Basescu államfő leszámolásaként állította be Dan Voiculescu pénteki bebörtönzését. A bíróság abban találta vétkesnek Voiculescut, hogy a piaci árnál 75-ször alacsonyabb áron, törvénytelenül vásárolta meg egy mezőgazdasági kutatóállomás Bukarest melletti, 3,5 hektárnyi telkét, és ezzel 60 millió euróval megkárosította az államot. A politikus később ezen a telken építtette meg több cégének a székhelyét, amelyeket most a bíróság elkobzott az okozott kár megtérítése érdekében.

Voiculescu éppen a sikeres és befolyásos médiabirodalma által számított politikai tényezőnek Romániában. Az általa alapított Konzervatív Párt (PC) általában a baloldal szövetségeseként került be a parlamentbe és a kormányba, hogy biztosítsa a politikai tábor támogatását a médiabirodalom csatornáin keresztül.

Romániában 2010-ben éles vitát váltott ki, hogy a Traian Basescu által elnökölt Legfelsőbb Védelmi Tanács (CSAT) az “állami intézményeket utasításra lejárató” médiabirodalmakat is a román államot veszélyeztető kockázati tényezők között vette számba.

(MTI)