Ötven éve kezdték el gyártani Budapesten az FVV típusú villamosokat, amelyekből több ma is közlekedik a vidéki városokban. A debreceni 492-es pályaszámú modell pénteken indult “búcsúkörére”, hogy ezután fővárosi nosztalgiajáratként működjön.

A 492-es “sárga villamost” 1964. december 23-án állították forgalomba Budapesten, ahol 1983-ig futott, majd a következő évtől a cívisváros utasait szállította.

Az ötvenéves modellek 1963-tól kerültek Budapest és Debrecen mellett Szegedre és Miskolcra. A hajdúsági város vidéki főműhellyé lépett elő, miután a vidéki villamosok szervizelését és karbantartását a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) Salétrom utcai telephelyén végezték.

Debrecenben 1968-tól kezdve gyártották is az FVV-ket: 1978-ig 72 darab készült belőlük, ezek a három említett vidéki megyeszékhelyen futottak. Ezek többsége a ma is használatos tízajtós modell, de öt- és hatajtós járműből is készült néhány.

A modellből jelenleg 6 darab van a DKV állományában, de a 2-es villamos projekt keretében a városba kerülő új villamosok az utolsókat is kiszorítják majd. (Az új debreceni villamosok gyártására és leszállítására kiírt, immár hatodik járműtendert a spanyol CAS nyerte, de pénteken a vesztes pályázók megtámadták az eredményt, így kérdéses a forgalomba állásuk időpontja.)

A 492-es “debreceni sárga” péntek délelőtt a DKV és a BKV – az egykori közös konstruktőrök – képviselőinek részvételével indult el egy körre a Nagyállomás és az egyetem között, majd délután az utazóközönséget is egy utolsó ingyenes utazásra invitálják. A villamos ezután visszakerül “szülővárosába”, hogy ott nosztalgiajáratként rója a sínpályákat.

MTI – szebbjovo.hu