A békéscsabai közgyűlés 2011. június 24-én megtartott ülésén tárgyalta az önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságok egységes irányítási rendszerének kidolgozásával kapcsolatos javaslatot. A napirend röviden arról szólt, hogy a fideszes vezetés az önkormányzati tulajdonú vállalatok közül nyolcat egy cégbe, egy törzsházba kíván tömöríteni. Teszi ezt arra hivatkozva, hogy így „rengeteg” pénzt lehet megtakarítani Békéscsaba számára.

2008-ban ugyanez a városvezetést már foglalkoztatta a törzsház kialakításának koncepciója, majd számunkra tisztázatlan okból kifolyólag visszalépett az elképzeléstől annak ellenére, hogy átvitte a közgyűlésen a határozatát. Ekkor Bruttó 9.120 000 Ft-ot fizetett a város az IFUA Horváth és Partners Kft-nek, mely a törzsház kialakításához a tanácsokat és elképzeléseket szolgáltatta.

2011-ben a fideszes városvezetés ismételten elkötelezett híve lett a törzsház kialakításának, melynek érdekében az IFUA Horváth és Partnerts Kft-vel bruttó 7.937 500 Ft értékű tanácsadói szerződést kötött nagyjából ugyan arra a feladatra, amit korábban elvégzett. Most a tanácsadó cég által javasoltak megvalósítására a Békéscsabai Vagyonkezelő Zrt., mint a törzsház leendő „feje” 25 millió Ft összegben folytat le közbeszerzési eljárást.

A Jobbik békéscsabai önkormányzati képviselői számára érthetetlen, hogy amennyiben a városvezetés meg kívánja valósítani a törzsházat, miért nem írt ki rögtön közbeszerzési eljárást a tervezésre és a megvalósításra egy összegben időt és pénz spórolva. Helyette előzetesen elköltött összesen bruttó 17. 057 500 Ft-ot tanácsadói szerződésekre, majd most akár további 25 millió Ft-ot is elkölthet gyakorlatilag ugyan annak a feladatnak az elvégzésére. Mindezt megengedhetetlen pénzpocséklásnak tartjuk, miközben a város működési hitel felvételére kényszerül.

Csak bízni tudunk abban, hogy a két tanácsadói szerződés részben, vagy egészben nem azt a célt szolgálta, hogy a közbeszerzési eljárásban az IFUA Horváth és Partners Kft a legjobb ajánlatot tudja letenni, mert a számára eddig kifizetett 17. 057 500 Ft-ot részben beszámíthatja a költségeibe. Kíváncsian várjuk, hogy melyik cég fogja a legjobb ajánlatot letenni és az mennyivel lesz kedvezőbb a második, harmadik legjobb ajánlatoknál.

Fontosnak tartjuk felhívni arra a figyelmet, hogy a megyeszékhely önrendelkezése szempontjából stratégiai fontosságú vállatokról van szó, amikkel nagyon körültekintően kell bánni. Semmi esetre sem szeretnénk, ha ebben az ügyben arról lenne szó, hogy az a tanácsadó cég, amelynek tervei alapján a törzsház megvalósul, a saját elképzelései alapján átalakítja az önkormányzati vállalataink szerkezetét, majd egyes önkormányzati cégek, illetve a törzsház értékesítésre kerülne. A törzsház kialakításával azonban könnyebbé fog válni a gazdasági egység komplex értékesítése, mivel így mindent egyszerre el lehet adni. Ez a körülmény nem hagyható figyelmen kívül, amikor Békéscsaba városvezetése jelentős 2 milliárd Ft kötvényt bocsájt ki és 2 milliárd Ft fejlesztési hitelt vesz fel, amivel 12,5 milliárd fölé emelik Békéscsaba adósságát. Az adósságunk nagyságrendileg 10 milliárd Ft-tal több, mint öt éve 2006-ban, amikor a Fidesz átvette a Békéscsaba vezetését. Ezért vélelmezhető, hogy a város likviditásának megőrzése miatt a törzsház értékesítése felmerült a városvezetők tervei között, aminek megakadályozása érdekében majd mindent meg kell tenni.

Szabóné Kocziha Tünde
a békéscsabai Jobbik elnöke, önkormányzati képviselő

Strifler Attila
a békéscsabai Jobbik alelnöke, önkormányzati képviselő

jobbik.hu