Az elsőfokú, nem jogerős ítéletben a bíróság megállapította: tisztességtelen az a szerződéses kitétel, miszerint egyes “higiéniai” jellegű termékeket – infra, mágnes vagy pulzáló ágybetét – a csomagolás megbontása esetén az eladó nem köteles visszavenni tizennégy napon belül, csak “helyreállítási díj” megfizetése ellenében.
A bíróság azt is kimondta, hogy az eladó tisztességtelenül hivatkozott már nem hatályos jogszabályra a szerződésben.
A FEOSZ közleménye szerint a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló jogszabály értelmében amennyiben a szerződéskötésre üzleten kívül került sor, akkor fogyasztók tizennégy napon belül meggondolhatják magukat. Ezt a jogot korlátozta, illetve vonta meg a fogyasztóktól az SPS Doctors Holding Kft.
A bíróság álláspontja szerint a kikötés nem határozta meg, hogy mi minősül higiéniai jellegű terméknek, így kizárólag a vállalkozás volt jogosult egyoldalúan értelmezni ezt a feltételt. Ezzel egyoldalúan és indokolatlanul a fogyasztó hátrányára állapította meg a feleknek a szerződésből eredő jogait és kötelezettségeit a jóhiszeműség és tisztesség követelményeinek megsértésével – állapította meg a bíróság a tájékoztatás szerint.
A fogyasztó jogosult a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatra, azaz kipróbálhatja a terméket, és csak azért az értékcsökkenésért felel, ami ezen szükséges használatot meghaladó használatból ered – olvasható a közleményben. Egy infra matrac külső fólia csomagolásának kibontása elengedhetetlen a termék kipróbálásához, így a fólia ép meglétéhez nem lehet kötni a termék visszavételét – hangsúlyozza a FEOSZ.
A szövetség felhívja a fogyasztók figyelmét a közleményben: szerződéskötés előtt győződjenek meg arról, hogy valóban termékbemutatón kötik-e meg a szerződést. Ha az adott helyiség a vállalkozás telephelye, akkor már nem illeti meg a fogyasztókat az indokolás nélküli elállási jog.
(MTI)