Keddi budapesti sajtótájékoztatójukon úgy fogalmaztak, a módszer eltér, de a szakmai szervezetek és az utcán fagyoskodó taxisok célja közös: a kormány ígéreteihez híven tegye világossá, hogy a magyar törvények mindenkire egyformán vonatkoznak.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) és az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) január közepén újabb levéllel fordult a miniszterelnökhöz, amelyben azt kérték, hogy a kormányfő jelöljön ki egy hatóságot, amely jogosítványokkal felvértezve koordinálja a vállalkozások tevékenységét, a szabályok áthágása esetén kiszabja a bírságokat, valamint eljárásokat indít. A levélben jelezték, hogy mintegy 500 gépkocsivezető nem rendelkezik a hatályos jogszabályoknak megfelelő eszközökkel és engedélyekkel, ezáltal költségvetési csalást követnek el.
A szervezetek véleménye szerint, amíg nem tartja be a szabályokat az Uber, egyszerűen be kell tiltani internetes elérhetőségét.
Metál Zoltán, az OTSZ elnöke hangsúlyozta: azért mert olcsóbb, még nem legális az Uber, tavaly a Nemzeti Közlekedési Hatóság is kimondta, hogy a fuvarmegosztó szolgáltató által folytatott tevékenység törvénytelen. Az Uber által kért modern szabályozás tavaly már megszületett, “csak el kellene olvasni és be kellene tartani” – fogalmazott az elnök. Elmondása szerint az Uber ráadásul nem is minden helyzetben olcsóbb, a vállalkozás üzletszabályzatának aprós betűs része lehetővé teszi, hogy a fuvardíjat duplájára, triplájára, vagy akár nyolcszorosára emelje, amennyiben nincs elérhető autó a környéken. Hozzátette: az Uber azt hirdeti, hogy megfelel a magyar jogszabályoknak, munkahelyet teremt, miközben nincsenek bejelentett munkavállalók, a gépkocsivezetőknek nincsen a tevékenységhez kötődő adószáma. Ezek eredményeként egyes becslések szerint az Uber évi 3 milliárd forint kárt okozhat a költségvetésnek. Dudás Zoltán, a BKIK közlekedési osztályának elnöke az Ubert veszélyes jelenségnek nevezte, a vállalkozás olcsóbb szolgáltatást, modern technikát, innovatív megoldást kínál, de valójában adómentes jövedelemszerzésről mutat példát. A taxisoknak rengeteg három szintű – pénzügyi, tárgyi és személyi – szabályozásnak kell megfelelniük, ami komoly anyagi és humánerő-áldozatot követel meg mielőtt eljutnak az első fuvarig. Azzal, hogy egyes szereplők nem felelnek meg a biztonságos szolgáltatói szegmens megteremtéséhez szükséges előírásoknak, elvész a tisztességes piaci verseny lehetősége – tette hozzá. Úgy vélte: az Uber célja, hogy tönkretegye a magyar vállalkozásokat, majd később egy lényegesen drágább szolgáltatással, versenytárs nélkül jelenjen meg a piacon. Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára szerint a végrehajtás egyik hátráltató eleme, hogy az ellenőrzésre jogosult hatóságoknál komoly létszámhiány van, így azt mihamarabb orvosolni kell.
A sajtótájékoztatón többször elhangzott, hogy a cél közös, a szakmai szervezetek a tárgyalásos megegyezés hívei, megértik az utcán demonstráló taxisokat, de szeretnék, ha nem rombolnák a szakma imidzsét a város polgárai körében, mivel a tavaly nyári rendelet hatására éppen kezdett újraépülni a taxisokba vetett bizalom.
(MTI)